Uutisarkisto

Aloita uutisten ja lehdistötiedotteiden selailu valitsemalla vuosi.
20162015201420132012 2011

Neljä N113 HiTech 5 -traktoria: Kunnan töissä Derbyssä

13.12.2016
Kaikkiin Derbyn traktoreihin on asennettu pyörivät varoitusvalot ja keltaiset LED-vilkkuvalot. Jousitus tekee kuljettajien olosta mukavan tiellä ja maastossa. HiTech 5 -vaihteisto tarjoaa laajan valikoiman voimanotto- ja ajonopeusvaihtoehtoja kaikkiin olo
Kuten useimmissa brittiläisissä kaupungissa, Derbyssä on paljon hoidettavia ulkoalueita puistoista, pelikentistä ja golf-kentistä ruohopientareisiin ja keskikaistoihin. Kaikki nämä vaativat ylläpitoa kuten ruohonleikkuuta ja -istutusta, puiden kaatamista ja kaadettujen puiden kuljettamista sekä infrastruktuurin kuten puistoteiden, muurien, siltojen ja vastaavien korjaamista. Tästä selvitäkseen Derbyn kadunrakennusosasto luottaa neljään Valta N113 -traktoriin.
Derbyn N-sarjan traktoreissa on 40 km/h:n HiTech 5 -vaihteisto, jousitettu ohjaamo ja -etuakseli sekä kuormain.

– Tilasimme traktorit vuoden alussa ja ne saapuivat keväällä. Todennäköisyys sille, että neljää kuormainta täytyisi käyttää samaan aikaan, on pieni, joten vaikka jokaiseen traktoriin on asennettu kuormaimen aisat, organisaatiolla on erilaisia kauhoja vain kolme kappaletta kutakin sekä trukkipiikit ja tukkikoura, selittää David Wharrier, yksi kunnossapito-osaston esimiehistä.

 David ja hänen tiiminsä käytti paljon aikaa traktorien merkin, mallin ja teknisten ominaisuuksien valintaan, sillä koneiden käyttöiäksi lasketaan kymmenen vuotta. 

– On vähän kuin katsoisi kristallipalloa, kun valitsee teknisiä ominaisuuksia koneeseen, jota tullaan käyttämään kymmenen vuoden ajan, David naurahtaa.

Painopisteenä polttoainetehokkuus ja mukavuus 

Derby kaupungin traktorit ovat urakointikoneita eivätkä maataloustraktoreita, mikä tarkoittaa Britanniassa sitä, että traktorit ovat tarkastajien kotkankatseen alla. Trakstorin kuntoa, akselipainoja, renkaiden kuntoa yms. pidetään tarkasti silmällä. Kun traktoreilla ajetaan merkittäviä matkoja tiellä, niin traktoreissa pitää käyttää verollista dieseliä kuten Suomessakin. Tästä syystä käyttötuntikohtaiset kustannukset ovat korkeammat kuin maatalouskoneilla. 

– Pienetkin polttoaineenkulutuksen erot merkkien ja mallien välillä merkitsevät kokonaisuudessa paljon, kun neljällä traktorilla ajetaan kymmenen vuoden ajan verollisella dieselillä. Siksi polttoaineenkulutusta tutkittiin hyvin tarkasti, kommentoi David.

Tärkeysjärjestyksessä heti traktorin teknisten ominaisuuksien jälkeen tulivat kuljettajien hyväksyntä ja koulutus. 

– Kuljettajat istuvat koneissaan pitkiä aikoja etenkin kesällä – he saattavat aloittaa työn kello 4 tai 5 aamulla, jotta he ovat valmiit, ennen kuin esimerkiksi liikuntapaikkojen käyttäjät saapuvat. Ilmastointi on välttämätön, mutta yhtä tärkeää on se, että kuljettaja tuntee olonsa mukavaksi eli että hän pitää koneesta. Loppujen lopuksi hän tulee ajamaan sitä kymmenen seuraavaa vuotta!

Tarkasti harkittu valinta

Kuljettajille annettiin paljon aikaa testata eri traktorimerkkejä, ennen kuin lopullinen päätös tehtiin.

– Kuljettajilla oli eri merkkejä viikon ajan käytössään ja kaikki kysymykset ohjattiin jälleenmyyjälle, Valtran tapauksessa David Eaton Tractors Ltd:n henkilökunnalle, joka oli hyvin avulias. Kaikkiin kysymyksiin saatiin vastaus, mikä teki vaikutuksen meihin kaikkiin, David myöntää.

– Traktorit saattavat vaikuttaa hieman liian suurilta ja liian tehokkailta (124–130 hevosvoimaa), mutta on kuitenkin parempi, että voimaa on saatavilla, kuin että voima loppuisi kesken esimerkiksi talvikunnossapitotöissä, selittää David.

Myös renkaita tutkittiin tarkoin. Derby on yksitoista kilometriä leveä kaupunki. Siirtyminen työstä toiseen tapahtuu yleensä ruuhkaisilla teillä, jotka vaativat kulutusta kestäviä renkaita. Toisaalta pelikenttiä ja golfkenttiä ei kannata kuluttaa vääränlaisilla renkailla. Tämän takia kolmessa Valtra-traktorissa on Nokian 440/80R28 -renkaat edessä ja 540/80R38-renkaat takana. Neljännessä traktorissa, jota käytetään pääasiassa golfkentällä, on Michelin CargoXBib 560/60R22.5- ja 650/65R30.5 -renkaat, joissa on pienempi pintapaine ja jotka aiheuttavat mahdollisimman vähän vaurioita peliväylillä myös epäsuotuisassa säässä. 

5,2 metrin niittokoneiden lisäksi, joita käytetään golfpeliväylillä ja urheilukentillä, tiimin käytössä on myös pari 4,9 metrin murskainta karkeampaa ruohoa, esimerkiksi karheikkoja varten, sekä äkeitä ja kylvökoneita. Käytössä on myös paljon perävaunuja, joita tarvitaan puuosaston töissä avustamiseen. 

– Olemme myös kehittäneet kuormaimen työlaitteen jalkapallomaalien käsittelemistä varten, lisää David. 



« Takaisin uutisiin ja tiedotteisiin

Valtra RSS

Voit tilata RSS-syötteen omalle koneelle joko internet-selaimeen tai RSS-lukuohjelmaan. Tilatut uutisotsikot päivittyvät automaattisesti.

Otsikot ovat ladattavissa xml-muodossa seuraavassa osoitteessa:

  http://www.valtra.fi/news/news.xml