Valtra N -sarja esiteltiin kaksikymmentä vuotta sitten, syksyn 2005 Agritechnica-näyttelyssä. Tämän merkkipaalun saavuttamisen kunniaksi meidän kannattaakin tehdä pieni katsaus mallisarjan kehitykseen ja historiaan.
Jo ennen N-sarjaa Valmet oli jo tunnettu nelisylinterisistä traktorimoottoreistaan
Valmetin suurimmat volyymimallit olivat pitkään nelisylinterisiä. Vuonna 1972 esitellystä 91-hevosvoimaisesta 702S-mallista tuli suosittu, ja sitä pidettiin tehokkaimpana maanviljelyyn tarkoitettuna nelisylinterisenä traktorina, koska 1502-malli ei menestynyt ja suurimmat nelisylinteriset menivät urakointikäyttöön. Kymmenen vuotta myöhemmin Volvo BM Valmet 705 ja 805 tekivät nelisylinterisen tehotraktorin tarina tutuksi jo laajemmalle, toki lähinnä vielä pohjoismaiselle yleisölle.
1990-luvun alussa Valmetin myynti laajeni Euroopassa nopeasti. Tietä aurasi Mezzo-sarja, jossa oli uuden sukupolven nelisylinterinen moottori. Mallistoon kului alusta alkaen mm. legendaarinen 6400, joka pysyi tuotannossa huimat 17 vuotta! Vuosituhannen vaihteessa nimi muuttui Valtraksi ja 6850-malli ylsi jo 120 hevosvoimaan. Samoihin aikoihin kuitenkin moottorien päästöjä alettiin rajoittaa ja asiakkaiden tarpeetkin muuttuivat, joten uutta tarvittiin - ja vuonna 2005 todellinen seuraaja sitten esiteltiin. Nyt 20 vuotta myöhemmin ja lähes 65 000 valmistetun N-sarjan traktorin jälkeen, voimme todeta, että N-sarja on ollut Valtran -ja Valmetinkin - menestynein traktorimallisto tähän mennessä!
Menestys vaati uuden traktorikonseptin: N sarja
N-sarja ei ollut ensimmäinen traktori, joka yritti korvata hyväksi havaitut Mezzo- mallit. Ensin tuli kompaktimpi C-sarja, ja kohta sen jälkeen 6000-sarjan suora seuraaja, M-sarja. Valitettavasti kumpikaan näistä ei kuitenkaan tyhjentänyt pajatsoa: C-sarjassa oli liian pieni ohjaamo ja M-sarjan runko oli venynyt liian pitkäksi. Toimiva konsepti löytyi lopulta näiden kahden tulokkaan yhdistelmästä. Tämä tarkoitti kuitenkin hyvästien jättöä traktorin runkoon integroidulle polttoainesäiliölle. Lohdutusta toi se, että monet muut Mezzo-sarjan hyvät ominaisuudet ja varusteet saatiin mukaan N-sarjaan.
Traktorin kompaktit ulkomitat säilyivät, samoin laajat mahdollisuudet valita teho ja varustelu. Kaikissa malleissa oli edistykselliset common rail -moottorit ja perusoptioihin kuului jousitettu ohjaamo ja etuakseli. Uusi akselijousitus perustui sisarmerkin kompaktimpaan teknologiaan, joten ilmajousitus jäi pois. Ensimmäisessä vaiheessa lanseerattiin Classic-mallit kuivalla kytkimellä ja HiTech-mallit hydraulisella suunnanvaihtajalla. Paljon toivottu kuormantunteva hydrauliikka saatiin vasta vajaan vuoden kuluttua Advance-mallien myötä. Mallinumeroissa seurattiin S- ja T-sarjojen esimerkkiä, tosin“1”-päätteellä.
Parin vuoden päästä jo ”numero 2”
Jo vuonna 2008 pienin malli N91 korvattiin malleilla N82 ja N92; “Pikkuännän” etupää tuli A-sarjasta, joten etuakselin jousitus ei ollut saatavana ja ainoana vaihteistovaihtoehto oli HiTech.
Kehitys oli muutenkin nopeaa. Vuonna 2009 tuotantoon tulivat myös suuremmat “toisen sukupolven” N2 ja T2 mallit: Versu (viisiportainen powershift-vaihteisto) ja Direct, Valtran omalla portaattomalla vaihteistolla. Hämeenlinnassa jo vuonna 2007 esitellyissä malleissa oli myös uudistunut sähköisesti ohjattu LS-hydrauliikka. Toisin kuin Advancessa, hydrauliikalle ja voimansiirrolle oli nyt kummallekin omat öljynsä. Tämä ominaisuus, kuten myös tarjolle tulleet suuremmat hydraulipumput sopivat hyvin urakointikäyttöön.
Parin vuoden päästä oltiin taas Agritechnicassa. Vuoden 2011 -messuilla esiteltiin “kolmannen sukupolven” N-sarja, joka täytti uuden pakokaasupäästöstandardin – Stage IIIB. Traktoreissa käytettiin SCR-teknologiaa (Selective Catalytic Reduction), eli urearuiskutusta typen oksidien torjuntaan. Versiot olivat edelleen HiTech, Active ja Direct. Traktorin ulkonäköä myös uusittiin ja uusi etupää paransi ketteryyttä, koska nyt myös etunostolaite ja etukuormaimen kiinnitysosat olivat uutta suunnittelua ja paremmin integroitu traktoriin.
Seuraavana vuonna avattiin Unlimited Studio. Myöhemmin myös Valtra X -eli runko-ohjatut mallit - tuotiin takaisin N-sarjaan. Vaikka ”linkut” olivat tunnettuja ja asiakkaiden toivomia, myyntimäärät jäivät vaatimattomiksi ja niiden tuotanto päättyi kolmossarjan myötä.
Kolmisylinterinen moottori – mutta viisiportainen powershift!
Pian isompien mallien jälkeen myös pienemmät N-mallit uudistettiin täysin ja niihin tuli AGCO Power 33 -moottori. Tämä olikin ainoa kerta, kun N-sarjassa käytettiin kolmisylinterisiä moottoreita! N93 ja N103 tarjosivat melko maltillista suorituskykyä, eikä traktoreihin voinut alkuun asentaa lainkaan etuvoimanottoa. Ehkä näiden syiden takia myyntiluvut eivät nousseet korkeiksi Keski-Euroopassa. Esimerkiksi suurin vientimaa Ranska vaati tilalle nelisylinterisen mallin N103-4. Sen sijaan Pohjoismaissa nämä viistokeulaiset, ketterät traktorit menestyivät hyvin.
HiTech 5 sai näissä malleissa ensiesittelynsä. Toisin sanoen: vaihteistossa olikin viisi powershift-porrasta kolmen sijaan ja kaikki vaihdot sähköisesti! Sama vaihtoehto tuli pian saataville myös nelisylinterisiin malleihin N113 ja N123. Vain suurempi N143, jossa oli 4,9-litrainen moottori, jatkoi ”keppikoneena” HiTech 3 -vaihteistolla – toki sen sai myös Versuna tai Directinä. Suurimmasta mallista N163 ei ollut HiTech-versiota.
Valtran N-sarjan neljäs ja viides sukupolvi – Lisää voimaa ja ominaisuuksia
Pian tulikin taas suurempi päivityks. N-sarjan neljäs sukupolvi esiteltiin vuosi T4-sarjan menestyksekkään lanseerauksen jälkeen ja sarjatuotanto alkoi vuonna 2016. Mallistossa oli kuusi samankokoista ja -näköistä mallia, kaikki uudella ohjaamolla ja nelisylinterisillä moottoreilla, jotka olivat EU:n Stage IV -päästönormin mukaisia.
Pienemmän pään mallit N104, N114e ja N124 saivat AGCO Powerin 44-moottorin ja HiTech (5) -vaihteiston. Niihin sai myös HiTrol-turbiinikytkimen – pidetty optio Pohjoismaissa, mutta tuntematon esimerkiksi Espanjassa ja Ranskassa. Kun muutaman vuoden päästä siirryttiin Stage V -päästönormiin, kompaktimpi G5-sarja otti tämän 100-130 hv teholuokan haltuunsa. Pienempien N-sarjan mallien tuotanto päättyi vuonna 2020, jolloin oli myös aika hyvästellä yli 30 vuotta palvellut HiTrol.
Kolme suurempaa mallia, N134, N154d ja N174, saivat heti alussa uuden Active-version (LS-hydrauliikka, mutta hallinta mekaanisilla vivuilla), josta tuli heti suosittu. Nämä AGCO Power 49 -moottorilla varustetut mallit ovat saaneet useita päivityksiä lanseerauksensa jälkeen. Vuonna 2017 N174:stä tuli tehokkain nelisylinterinen traktori 201 hevosvoimalla, kun tehorekisteriin lisättiin toinen lisäteho. 2019 mallien päästöluokka nousi mallikohtaisesti Stage V:hen. Samalla etuakselin jousitus vaihdettiin N-sarjassakin pneumaattiseen Aires-jousitukseen.
Vuonna 2021 N-sarjaan tehtiin merkittävä ohjaamon uudistus, traktoriin tuli muun muassa pilarimittaristo ja uusi suunnanvaihtovipu - samalla mallisto siirtyi neljännestä viidenteen sukupolveen. Traktorin sähköt ja ohjelmisto päivitettiin EU:n RMI-säädösten mukaiseksi. Muutos näkyi ulospäin hyvin uusien päiväajovalojen ansiosta. Myöhemmin vielä kaikki työvalot ja ohjaamon äärivalot uusittiin LED tekniikalla.
Portaaton malli on suosituin
Viidennen sukupolven N-sarjan traktoreista 42 % myydään Direct CVT -vaihteistolla – hieman enemmän kuin seuraavaksi suosituin Active-malli. Jo usean vuoden ajan suurin malli N175 on ollut suosituin kolmesta teholuokasta. Koko N-sarjan 20 vuotisen historian aikana myydyin malli on ollut N101 – sitä valmistettiin noin 6400 kappaletta, mutta N175 on jo lähellä näitä lukuja! Valtran monikäyttöisin mallisarja- N-sarja - on nyt vahvempi ja portaattomampi kuin koskaan!