share

Oikeat rengaspaineet säästävät polttoainetta ja aikaa

Tanskalainen tutkimus rengaspaineista

Rengaspaineiden säätöjärjestelmä ja VF-renkaat ovat erinomainen yhdistelmä, joka maksaa itsensä takaisin parempana satona, pienempänä polttoaineenkulutuksena ja säästyneenä aikana. Tutkimuksessa tehtiin kevytmuokkausta vain 0,6 barin rengaspaineilla, joka säästi polttoainetta noin litran hehtaarilla.

Testissä kevytmuokkattiin perunapeltoa sadonkorjuun jälkeen Amazonen 5-metrisellä Cenius-kultivaattorilla. Traktorissa oli edessä 1,8 tonnin lisäpaino ja takana vannepainot. Paikoillaan traktorin painojakauma oli 52:48 ja vedossa ihanteellinen 42:58. Vakionopeudensäätimeen oli asetettu tavoitteeksi 15 km/h ja korkein saavutettu nopeus oli 13 km/h, eli traktori työskenteli koko ajan täydellä teholla.

Testitraktorissa oli takana Bridgestonen VF 710/70R42 BS VT -renkaat ja edessä VF 600/70R30 BS VT -renkaat. 

Rengaspaineiden säätöjärjestelmä näkyy akselin päässä.

 

 

AGCO teki syksyllä Tanskassa hyvin käytännönläheisen testin, jossa ajettiin Valtran Q305 -traktorilla, Bridgestonen VF-renkailla (Very High Flexion), CTI-rengaspaineiden säätöjärjestelmällä (Central Tyre Inflation) ja 5-metrisellä Amazone Cenius 2TXSuper -kultivaattorilla. Testissä käytettiin rengaspaineina 0,6, 1,6 ja 2,0 baria. Eri rengaspaineilla mitattiin polttoaineenkulutusta, työn nopeutta ja maan tiivistymistä.

– Viljelijä voi toki muuttaa rengaspaineita tielle ja pellolle myös ilman rengaspaineiden säätöjärjestelmää ja tavallisilla renkailla, mutta se jää usein tekemättä. Traktorin ohjaamosta käytettävä rengaspaineiden säätöjärjestelmä on siksi hyvä, että silloin paineiden muuttaminen on helppoa. VF-renkaat puolestaan mahdollistavat ison rengaspaineiden säätövaran, kertoo Bridgestonen maatalousrenkaiden tuotepäällikkö Keld Andersen.

0,6 barin rengaspaineet voivat kuulostaa vaarallisilta, mutta VF-renkaiden kanssa ne toimivat hyvin. Testissä renkaita mitattiin, eivätkä ne liukuneet vanteilla milliäkään eivätkä sortuneet esimerkiksi käännöksissä.

0,6 barin rengaspaine nopeuttaa työntekoa noin 1,8 prosenttia verrattuna 1,6 bariin.

Testin järjestänyt Jens Christian Jensen ja traktoria ajanut Sophie Rothaus olivat vaikuttuneita oikeiden rengaspaineiden vaikutuksista polttoaineenkulutukseen, työn tehokkuuteen ja maan tiivistymiseen.

 

Vähemmän polttoainetta, aikaa ja tiivistymistä

Peltotyössä 0,6 barin rengaspaineet verrattuna 1,6 barin paineisiin säästävät noin litran polttoainetta hehtaarilla. Vastaavasti korkea paine säästää polttoainetta tieajossa, mutta ero on pienempi.

0,6 barin rengaspaine nopeuttaa työntekoa noin 1,8 prosenttia verrattuna 1,6 bariin, koska luistoa on vähemmän. Pelto puolestaan tiivistyy 0,6 barin paineilla ajettaessa 52 sentin syvyydeltä, kun taas 1,6 barin paineilla maa tiivistyy 63 sentin syvyydeltä. Yli 50 sentin syvyydessä tapahtuva tiivistyminen voi olla pysyvää, sillä niin syvällä tiivistymää ei riko routa eivätkä muokkauskoneet. Koska tiivistymätön pelto tuottaa tulevaisuudessa joka vuosi yhden prosentin suuremman sadon, saa siitä keskimäärin 21 euron hyödyn hehtaarilta.

– Monet viljelijät tuppaavat ajamaan samoilla rengaspaineilla ympäri vuoden ja kaikissa töissä. Agronomina minusta tuntuu, ettei se ole paras tapa käyttää traktoria ja renkaita. Korkea rengaspaine tiivistää peltoa ja se pienentää satoa tulevina vuosina, kertoo tutkimuksen vetäjä Jens Christian Jensen.

 

Teksti Tommi Pitenius Kuvat Valtran arkisto

Evästeet

Käytämme evästeitä sivustojemme ja palvelujemme parantamiseen. Tähän sisältyvät kolmannen osapuolen sosiaalisen median sivustojen evästeet, jotka voivat seurata sivustomme käyttöäsi. Jos jatkat muuttamatta asetuksiasi, oletamme, että hyväksyt kaikkien sivustoomme liittyvien evästeiden vastaanottamisen. Voit milloin tahansa muuttaa evästeasetuksiasi. Lisätietoja

Ok, ymmärrän