share

A-sarja kehittyi viidenteen sukupolveen

Neljännen sukupolven A-sarjaa on valmistettu muutamassa vuodessa Suolahden tehtaalla enemmän kuin edellistä A3-sukupolvea. A-sarja on palkittu Machine of the Year -palkinnolla kahdesti, vuosina 2017 ja 2019. Nyt suosittu traktori kehittyy viidenteen sukupolveen ja saa asiakkaiden toivomia uusia ominaisuuksia. Mallistoon kuuluu edelleen seitsemän kokoluokkaa, jotka kaikki ovat saatavissa GL-malleina, joissa on helppokäyttöinen mekaaninen voimansiirto. Myydyimmät 105 ja 115 hevosvoiman mallit ovat lisäksi saatavilla neliportaisella pikavaihteella. Näissä HiTech 4 -malleissa voimansiirtoa hallitaan kokonaan sähköisesti. Kaikissa malleissa on aina Valtran tunnettu suunnanvaihdin integroiduilla pysäköintijarruilla.

– A-sarjan käyttö muuttuu monella tavoin tehokkaammaksi ja mukavammaksi. Pikavaihteita on saatavissa useampiin malleihin, etukuormaimen kyynärnoja on päivitetty myös GL-malleihin, hevosvoimia on nelisylinterissä malleissa viisi aiempaa enemmän ja huoltoväli on kasvanut 600 tuntiin, kertoo A-sarjasta vastaava markkinoinnin tuotespesialisti Marko Ojalehto.

Useampaan kuin joka toiseen A-sarjan traktoriin asennetaan etukuormain jo tehtaalla. Siksi monet uudistukset tähtäävät etukuormaintyön helpottamiseen, kuten pikavaihteet ja päivitetty, HiTech4-malleista tuttu hallintakyynärnoja.

Lisää pikavaihteita ja kehittynyt moottori

Kolmisylinterisiin malleihin A75–A95 tulee nyt tarjolle kahdella pikavaihteella varustettu HiTech 2-vaihteisto, joka tehostaa varsinkin peltotöitä ja mahdollistaa maantieajon alennetuilla moottorin kierroksilla. Vaihteiden määrä HiTech 2 -malleissa on siis 24 eteen ja taakse.

Nelisylinterisissä malleissa moottorin tehoa on nostettu viidellä hevosvoimalla ja teho vastaa nyt mallimerkintää. Pienemmissä malleissa on edelleen kolmisylinterinen moottori. Kaikissa moottoreissa on Stage V -pakokaasumääräykset täyttävä jälkikäsittely, jossa on SCR-ruiskutuksen lisäksi nyt myös DPF-partikkelisuodatin, mutta ei pakokaasujen EGR-takaisinkierrätystä. Kierrosten ja tehon annostelu on nyt tarkempaa uuden kaasupolkimen ansiosta. Huoltovälin kasvattaminen 500 tunnista 600 tuntiin säästää kustannuksia ja lisää tehollista työaikaa.

A-sarjaan on saatavana joko paineilmakäyttöinen tai hydraulinen jarrujärjestelmä perävaunuille. Kustannustehokas hydraulinen järjestelmä tunnistaa automaattisesti kytketäänkö siihen tavallisella yksijohtoisella vai uudella kaksijohtoisella järjestelmällä toimivat jarrut.

Viidennen sukupolven A-sarjan uudistuksia

  • 5 hevosvoimaa lisää tehoa malleissa A105–A135
  • 2 pikavaihdetta vaihtoehdoksi malleihin A75–A95
  • AutoTraction -vedonvapautus, kytkettävissä päälle ja pois
  • 2-piiriset hydrauliset perävaunujarrut
  • Uusi hallintakyynärnoja myös GL-malleihin
  • Uudistunut Stage V -päästötason moottori
  • 600 tunnin huoltoväli
  • Uusi konepeitto
  • Uudet vanteet
  • Voimanoton käyttöpainikkeet takalokasuojassa lisävarusteena HiTech 4-malleissa
  • Valtra Connect -etäseuranta lisävarusteena
  • Automaattinen päävirtakytkin virtalukossa
A-sarja A75 A85 A95 A105 A115 A125 A135
Moottori AGCO Power 33-MB-TN-D5
3 syl. / 3,3 l
AGCO Power 44-MB-TN-D5
4 syl. / 4,4 l
Voimansiirto Neliveto, 12+12, HiTech (suunnanvaihto), lisävarusteena ryömintä (24+24)
24+24 Powershift 16+16 Powershift  
PTO 2 nopeutta 2 tai 3 nopeutta
Nostovoima 3000 kg 4300 kg 5200 kg
Hydrauliikka 65 l/min 98 l/min
Akseliväli 225 cm 243 cm 250 cm
Paino 3500 kg 4000 kg 4750 kg
Teho 75 hv 85 hv 95 hv 105 hv 115 hv 125 hv 135 hv
Vääntö 315 Nm 350 Nm 355 Nm 435 Nm 455 Nm 420 Nm 540 Nm

Evästeet

Käytämme evästeitä sivustojemme ja palvelujemme parantamiseen. Tähän sisältyvät kolmannen osapuolen sosiaalisen median sivustojen evästeet, jotka voivat seurata sivustomme käyttöäsi. Jos jatkat muuttamatta asetuksiasi, oletamme, että hyväksyt kaikkien sivustoomme liittyvien evästeiden vastaanottamisen. Voit milloin tahansa muuttaa evästeasetuksiasi. Lisätietoja

Ok, ymmärrän