share

Traktorikiekko on jo positiivinen käsite

JYP-Valtra yhteistyö täyttää 20 vuotta

Jääkiekon SM-liigassa ja ylipäätään urheilussa on vain muutamia niin pitkiä yhteistyösuhteita, että joukkue ja sponsori todellakin yhdistyvät ihmisten mielikuvissa. JYP ja Valtra ovat tehneet yhteistyötä kohta 20 vuotta ja traktorikiekosta on tullut näiden vuosien aikana jo käsite.

– Aluksi se oli jonkin sortin pilkkalausahdus, mutta hyvin äkkiä saatiin se käännettyä meidän voitoksi. Meitä yhdistää esimerkiksi nopeus, ketteryys ja sopeutuvaisuus. Asiat kasvoivat yhteen ja se kääntyikin positiiviseksi ja voimaa antavaksi termiksi. Kun kummankin organisaation arvoja ovat esimerkiksi joukkuepeli, avoimuus, luotettavuus ja omatoimisuus, niin siitä on oikeasti pystynyt rakentamaan yhteistyötä, kertoo Valtran toimitusjohtaja Jari Rautjärvi.

JYP:n ja Valtran yhteistyö alkoi vuonna 2004 ja silloin tavoitteena oli Missio 2007. Koviin tavoitteisiin ei päästy vielä ensimmäisellä sopimuskaudella, mutta pian alkoivat JYP:n menestysvuodet. Yhteistyötä tehtiin paitsi edustusjoukkueen, niin myös Akatemian, naisten ja junioreiden kanssa.

JYP:n ja Valtran yhteistyö on jatkunut kohta 20 vuotta. Suomessa on vain muutama muu yhtä pitkä ja ihmisten mieliin syöpynyt yhteistyökuvio.

Monimuotoista yhteistyötä

JYP:n ja Valtran yhteistyö on elänyt ajassa ja ottanut monia eri muotoja. Eri puolilla Suomea on pidetty kiekkokouluja, joissa esimerkiksi viljelijöiden jääkiekkoa harrastavat lapset ovat päässeet liigakiekkoilijoiden oppiin. On ollut ystävyysotteluita JYP:n ja Valtran asiakkaista sekä henkilökunnasta kootun joukkueen välillä. JYP:n liigapelaajat ovat myös käyneet tutustumassa Valtrojen valmistukseen traktoritehtaan kokoonpanolinjalla. Valtran henkilökunnalle on tarjottu ilmaislippuja peleihin.

– Kutsumme asiakkaita tai muita sidosryhmiä kotipelien lisäksi myös noin joka toiseen vieraspeliin. Tällä saadaan tarjottua elämyksiä asiakkaillemme koko Suomessa, kertoo Rautjärvi.

20 vuoteen on mahtunut ylä- ja alamäkiä. Aito ja laaja yhteistyö ei ole kiinni urheilullisesta menestyksestä. Yhteistyössä katsotaan aina eteenpäin, ei taaksepäin.

– Me haluamme tuoda elämyksiä valtralaisille ja olla osana rakentamassa yhteisöllisyyttä. Käymme dialogia siitä mihin tämä maailma on menossa ja mitä voimme tehdä yhdessä. Kun JYP esimerkiksi pelasi CHL-pelejä – ja menestyikin –, niin tavoitimme silloin myös Valtran ulkomaisia asiakkaita eri maissa, kertoo JYP:n toimitusjohtaja Risto Korpela

 

Teksti Tommi Pitenius Kuvat Jiri Halttunen

Evästeet

Käytämme evästeitä sivustojemme ja palvelujemme parantamiseen. Tähän sisältyvät kolmannen osapuolen sosiaalisen median sivustojen evästeet, jotka voivat seurata sivustomme käyttöäsi. Jos jatkat muuttamatta asetuksiasi, oletamme, että hyväksyt kaikkien sivustoomme liittyvien evästeiden vastaanottamisen. Voit milloin tahansa muuttaa evästeasetuksiasi. Lisätietoja

Ok, ymmärrän