share

Metsäurakoitsija arvostaa ND-vaunun vetoa

Vehmersalmelaisen Metsätyö Juha Mönkkösen kaluston helmi on Valtra N174 Direct -traktori, jota seuraa kauniisti KESLA 122ND 2 WD -vaunu ja 316T -kuormain.

Metsätyö Juha Mönkkönen on tehnyt kiinteistön- ja metsänhoitotöitä jo parinkymmenen vuoden ajan. Yritys työllistää keskimäärin kolme henkilöä yrittäjän lisäksi. Metsätyö sisältää puunkaatoa, kantojen jyrsintää sekä risujen ajoa kaupunkialueilla ja tietenkin puunajoa metsässä.

Painopiste perävaunussa

Mönkkönen valitsi kuormain-perävaunusetin, sillä se sopi hänen tarpeisiinsa paremmin kuin traktorin runkosovitteeseen asennettu kuormain. Perusteena oli erityisesti perävaunun vedollisuus. Metsäperävaunu on KESLA 122ND 2 WD. Kyseessä on siis 12 tonnin kantavuudelle suunniteltu vaunu, jossa on hydraulinen napaveto taka-akselilla.

Juha Mönkkönen ja Mika Ahonen Kuopion AGCO Suomen myyntipisteeltä löysivät hyvin samalle aaltopituudelle yhdistelmää harkittaessa.

– Hankkimassani metsäperävaunussa on pidennetty kuormatila. Kuormatilan pidentäminen tapahtuu nopeasti ja viimeisessä pankossa olevat tuplatolpat lisäävät tukevuutta. Tarvittaessa perävaunuun voi laittaa risulaidat. Risulaitojen avulla perävaunussa voi kuljettaa kätevästi esimerkiksi lehtiä, ruohoa, polttopuita tai risuja, kertoo Juha Mönkkönen.

– Veto on ehdoton metsässä eikä sen tarvetta voi vähätellä myöskään kaupunkitöissä. Liukkaita paikkoja ja huonoja maastoja löytyy sieltäkin. Napaveto mahdollistaa myös ketjujen käytön, mikä on talvikelissä ehdoton edellytys ja turvallisuustekijä.

Mönkkönen toteaakin ketjullisen kuormain-perävaunuyhdistelmän olevan tehoiltaan samaa luokkaa kuin varsinaisen ajokoneen.

Ammattilaiselle sopiva kuormain

KESLA 316T on ammattilaiskäyttöön sopiva kuormain. Mönkkönen on aiemmin ajanut myös tukkirekkaa, joten isojen autojen nosturit ovat tuttuja, eikä 316T niille juurikaan häviä.

– Kuormaimella nousevat uskomattoman suuretkin kuormat. Puomiston mittasuhteet ovat hyvät. Nosturi on ketterä ja sitä pystyy käyttämään ahtaissakin paikoissa. Nostovoima on tasainen ja ulottumaa löytyy tarvittaessa reilusti.

Mönkkösen nosturin ohjauksessa venttiilinä on Walvoil DPX ja ohjausjärjestelmänä Keslan oma proC-ohjausjärjestelmä. Yhdistelmä saa kehuja Mönkköseltä, joka arvostaa tasaista ja varmaa ohjausta.

– Hyvän laadun näkee kyllä jo silmäilemällä rakenteita, toteaa Mönkkönen.

Evästeet

Käytämme evästeitä sivustojemme ja palvelujemme parantamiseen. Tähän sisältyvät kolmannen osapuolen sosiaalisen median sivustojen evästeet, jotka voivat seurata sivustomme käyttöäsi. Jos jatkat muuttamatta asetuksiasi, oletamme, että hyväksyt kaikkien sivustoomme liittyvien evästeiden vastaanottamisen. Voit milloin tahansa muuttaa evästeasetuksiasi. Lisätietoja

Ok, ymmärrän