Traktorin käyttö on tehokasta silloin, kun kone tottelee kuskia helposti ja täsmällisesti ja ajaminen on helppoa! Valtran A- ja G- sarjoissa tähän asiaan on paneuduttu kunnolla ja turhat konstailut on karsittu! Jo pitkään kaikista Valtroista tuttu legendaarinen suunnanvaihtovipu hallitsee myös pysäköintijarrua. Valtralla tämä ominaisuus kuuluu kaikkiin teholuokkiin ja se tekee liikkeelle lähdön ainutlaatuisen helpoksi: -valitse vain suunta ja samalla vivun liikkeellä irrotat pysäköintijarrun: useimpiin tilanteisiin sopiva C1 vaihde onkin jo moottorin käynnistyksen jälkeen valmiina käytössä. On toki muistettava, että A ja G sarjoissa on myös määräysten mukainen erillinen käsijarruvipu erikoistilanteita varten.
Vaihteiden vaihtaminen on helppoa
Koeajolle lähdetään usein maantielle, mutta työtehtävät voivat todella olla muutakin kuin siirtoajoa - ja Valtra on valmis niihin kaikkiin! Yli satahevosvoimaisissa Valtroissa vaihteet valitaan joko automaattisesti kuormituksen mukaan tai manuaalisesti oikean käden sormilla, ergonomisesti ja ilman voiman tai keppien käyttöä. A-sarjan HiTech 4 malleissa on toki jämäkkä ”vaihdevipu”, jolla voi huoleti vaikka lepuuttaa kättä -sillä vipu ei tosiaan liiku minnekään! Kaikki vaihteet valitaan kevyesti sähköisillä keinukytkimillä. G-sarjassa taas voimansiirto hallitaan istuimen kyynärnojasta.
Kummankin mallisarjan powershift-vaihteita voidaan käyttää sekä perinteisen manuaalisesti että täysin automaattisesti. Vaihteistoautomatiikka on aina vakiona ja vaihtaminen perustuu A-sarjassa sekä G-sarjan Auto2 –moodissa moottorin kierroksiin, jotka lisäksi ovat G-sarjassa aseteltavissa halutuiksi. G-sarjan Auto1 –moodi on aina niin sanottu ”tehdasasetus” ja se ottaa huomioon myös moottorin kuormituksen: Autoykkösen pyrkimyksenä on minimoida polttoaineenkulutus. Myös ryhmävaihto voidaan automatisoida tarvittaessa G-sarjassa.
Valtran tunnettu AutoTraction ja paljon muuta
Myös muut voimansiirron toiminnat kuten neliveto tai tasauspyörästön lukko toimivat halutusti sähkökytkimin - tai automaattisesti. Tehokkaat jarrut vapauttavat myös voimansiirron haluttaessa, jolloin pysähtyminen ja uudelleen liikkeelle lähteminen onnistuu pelkillä yhteen kytketyillä jarrupolkimilla. Tätä kutsutaan vedonvapautukseksi ja se on toki tuttu Valtran ominaisuus jo 25 vuoden takaa. Pikkuhiljaa se on jo kotiutunut monelle kilpailijallekin. Sen sijaan nelivedon automaattista liikkeellelähtöasentoa takavetotöihin tai esiohjelmoitavia liikkeelle lähdön nopeuksia eteen ja taakse - kuormaustöitä tai päistekäännöksiä helpottamaan - ei muista merkeistä juuri löydy.
Uusi ohjausjärjestelmä parantaa traktorin ajettavuutta
Ohjauspyörän kallistus säätyy tietenkin polkimella ja myös A-sarjaan on tullut uusi kuormantunteva ja entistä kevyempi ohjaus. Nostolaitteen käyttökytkimet on sijoitettu oikean käden luonnolliselle lepopaikalle, joko hallintakyynärnojaan (kuten viidennen sukupolven G-sarjassa) tai oikean sivupaneeliin kyynärnojan tasolle (kuten viidennen sukupolven A-sarjassa).
Traktorin ajokokeet – Bedre Gårdsdrift, Koneviesti ja Profi -tulokset
Norjalainen tunnettu konealan lehti Bedre Gårdsdrift testasi tammikuun numerossa Valtra G135 Versu-mallia monissa eri töissä. Testaajat alkoivat nopeasti suosia automaattista vaihteiston käyttöä, koska se yksinkertaisesti helpotti ajamista kaikissa töissä. Myös vakionopeuden säätö oli luonnollinen käyttää ja sen yhteydessä automaatti toimi hyvin. - Lue lisää
Vastaavaan tulokseen oli jo tullut aikaisempi, pohjoismaisten lehtien yhdessä toteuttama testi, jossa Valtra G115 Activen rinnalla oli kuusi muuta saman teholuokan traktoria. Voimansiirtoa pidettiin hyvänä, automatiikka helpotti työtä ja käyttäjä pystyi myös säätämään vaihteistoa mieleisekseen työtehtävien mukaan: Artikkelit tarjolla tilaajille: Koneviesti tai Profi.
Helppokäyttöisen ja ergonomisen vaihteiston sekä intuitiivisten automaattitilojen ansiosta Valtra A- ja G-sarjan traktorit ovat helppoja ajaa ja miellyttäviä käyttää. Ota yhteyttä ja sovi koeajosta, niin voit itse kokea sen.
kokeile itse
Haluatko tutustua Valtra G- tai A-sarjaan? Ota yhteyttä ja sovi koeajosta jo tänään!